ALGEMENE VERKOOPSVOORWAARDEN (versie 2025.1)

1. Onze algemene voorwaarden zijn van toepassing op al onze aanbiedingen en op alle door ons te sluiten overeenkomsten en daaruit voortvloeiende leveringen en uitvoeringen van werkzaamheden. Deze algemene voorwaarden worden steeds geacht van voor de totstandkoming van de overeenkomst gekend en tevens uitdrukkelijk aanvaard te zijn. Indien tussen partijen afwijkende bijzondere voorwaarden bedongen werden, zijn deze algemene voorwaarden aanvullend van toepassing behoudens degene die onverenigbaar zijn met de bijzondere voorwaarden.

2. Een overeenkomst tot het uitvoeren van levering van diensten en/of prestaties wordt geacht te zijn gesloten op het ogenblik dat de opdracht door ons is aanvaard.

3. De inhoud van de opdracht is bepaald door de in de aanbieding of in de opdrachtbevestiging gegeven beschrijving van de werkzaamheden, benevens door alle wijzigingen en aanvullingen die naderhand in overleg worden aangebracht. Tenzij anders vermeld worden bijkomende werkzaamheden afzonderlijk in rekening gebracht. De meerprestaties worden tevens aangerekend aan de op dat ogenblik van toepassing zijnde tarieven. Nazorg wordt steeds altijd afzonderlijk aangerekend.

4. Bij annulatie door de opdrachtgever van een opdracht voor minder dan een week voor de aanvang van uitvoering ervan is een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan 20 % van de waarde van de gegeven opdracht verschuldigd, dit onverminderd bijkomende schadevergoeding in geval deze kan worden bewezen. Bij annulaties minder dan 36 uur voor de aanvang van de uitvoering is een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan 30% van de waarde van de gegeven opdracht verschuldigd en dit met een minimum van 100,00 EUR, dit onverminderd bijkomende schadevergoedingen in geval deze kan worden bewezen. Indien de opdracht reeds in uitvoering is en de opdracht geannuleerd wordt gedurende de uitvoering is de integrale waarde van de gegeven opdracht steeds verschuldigd.

5. Herroepingsrecht: Conform art. VI.47 WER en art. VI.67 WER beschikt de klant die handelt in de hoedanigheid van consument over een termijn van 14 kalenderdagen om de overeenkomst op afstand enerzijds en de buiten de verkoopsruimten gesloten overeenkomsten zonder opgave van redenen te herroepen. Deze herroepingstermijn verstrijkt 14 kalenderdagen na de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten. De consument informeert BCD Services BV hiervan door een schriftelijke berichtgeving waaruit ondubbelzinnig de herroeping van de bestelling blijkt, en dit hetzij per aangetekende zending hetzij per e-mail. De bewijslast van de herroeping ligt bij de consument. De consument beschikt niet langer over dit herroepingsrecht indien de uitvoering van de diensten voor het verstrijken van de termijn zijn begonnen op uitdrukkelijk verzoek van de klant en mits de klant erkend heeft zijn herroepingsrecht te verliezen van zodra de diensten volledig zijn uitgevoerd.

6. Eventuele documenten waarover wij de beschikking dienen te hebben voor uitvoering van de opdracht dienen op eerste verzoek daartoe aan ons te worden overgemaakt. De opdrachtgever zal voor de aanvang van de opdracht trouwens alle gegevens en documenten aan ons bezorgen die redelijkerwijze als relevant voor de uitvoering van de opdracht kunnen worden beschouwd. De opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor nadelige gevolgen ingevolge het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie.  

7. De inspectie wordt uitgevoerd van maandag tot vrijdag van 7 tot 18u. Inspectie-uren die buiten voornoemde uren vallen, zijn mogelijk mits meerprijs.        

8. Eventuele wachttijden van de inspecteur(s), niet veroorzaakt door BCD Services BV, worden verrekend aan 100,00 EUR (incl. BTW) per uur.        

9. Termijnen die door ons worden opgegeven zijn louter van informatieve aard en berusten steeds op een schatting. Overschrijding van de opleveringstermijnen – anders dan in gevallen van opzet of grove schuld door ons – geeft de opdrachtgever nimmer het recht om schadevergoeding van ons te vorderen, vertragingsboeten te eisen of een korting op ons toekomende bedragen te bekomen.

10. Tenzij in de opdrachtbevestiging uitdrukkelijk anders is vermeld, worden alle door ons verzamelde meet- en onderzoeksgegevens en rapporteringen elektronisch afgeleverd.              

11. Wij behouden ons het recht voor de aflevering van rapporten te weigeren tot na volledige betaling te hebben ontvangen. De eigendom gaat pas over behoudens andersluidend bedongen dan na volledige betaling.

12. Gerapporteerde gegevens en in het bijzonder die van bijkomende werkzaamheden, mogen slechts worden gehanteerd voor het doel waarvoor zij volgens de in de opdracht beschreven werkzaamheden zijn verzameld. Het gebruiken van gegevens door opdrachtgever of derden voor andere doeleinden, geschiedt voor risico van de gebruiker. Het opmaken van de rapporten geschiedt naar best vermogen en maakt altijd een middelenverbintenis uit. Schade aan derden toegebracht is ten allen tijde voor rekening van de opdrachtgever.           

13. Aansprakelijkheid: Onze aansprakelijkheid is uitsluitend betrokken indien schade wordt teweeg gebracht door een manifest foutieve handelswijze bij de uitvoering van de aanvaarde opdracht. De aansprakelijkheid is in elk geval beperkt tot de rechtstreeks veroorzaakte schade en kan nimmer meer bedragen dan het totaal gefactureerde bedrag voor uitvoering van de betreffende opdracht waarbij elke opdracht op zich beschouwd wordt zelfs als deze deel uitmaakt van een groter geheel. Indien de tussenkomst van onze verzekeraar betrokken is en deze een schadegeval aanvaardt is de vergoedbare schade maximaal gelijk aan het bedrag dat door de verzekeraar wordt betaald. Geen enkele aansprakelijkheid kan ten onze laste worden gelegd wegens het niet of onvoldoende verzekerd zijn. Indien de klant in gebreke is gebleven uiterlijk binnen de 3 werkdagen na vaststelling van het schadegeval hiervan bij aangetekend schrijven aan BCD Serivces BV kennis te geven is iedere vergoeding uitgesloten. De vrijstelling of franchise valt eveneens ten laste van de opdrachtgever, behoudens indien de opdrachtgever kan aantonen dat er sprake is van een manifest foutief handelen, met uitdrukkelijke uitsluiting van onzorgvuldigheid, van BCD Services BV. Dit beding geldt zonder afbreuk te doen aan de wettelijke aansprakelijkheid van de onderneming bij overlijden of lichamelijk letsel van de consument ten gevolge van een doen of nalaten van de onderneming.

14. Betaling: Onze facturen zijn steeds betaalbaar netto, zonder korting en uiterlijk binnen de 14 dagen na factuurdatum.

·         Consumenten krijgen een eerste gratis betalingsherinnering. Bij gebrek aan volledige betaling door de consument binnen de 15 kalenderdagen na verzending van de eerste betalingsherinnering is er van rechtswege en zonder ingebrekestelling een (i) verwijlinterest verschuldigd ten belope van de referentie-interestvoet vermeederd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, lid 2, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstyand bij handelstransacties. Deze interesten worden berekend op de nog te betalen som, en (ii) een schadevergoeding van: ○ EUR 20,00 als het verschuldigde bedrag lager dan of gelijk is aan EUR 150,00; ○ EUR 30,00 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag boven de EUR 150,00; ○ EUR 65,00 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag bocen de EUR 500, met een totaallimiet van EUR 2.000,00.

·         Handelaars en overheidsinstellingen zijn bij niet betaling binnen de 14 dagen na factuurdatum van rechtswege en zonder aanmaning een verwijlintrest verschuldigd zijn van 10 % op jaarbasis. Tevens zal er bij niet betaling van de factuur op de vervaldag, naast de verwijlintresten een schadevergoeding verschuldigd zijn van 10 % van het factuurbedrag. Voor langdurige projecten dient betaling te geschieden naarmate de werken worden uitgevoerd waarbij een voorschotfactuur kan worden opgemaakt gelijk aan 30 % van de waarde van het project, in de bijzondere voorwaarden kunnen verdere betalingsafspraken uitdrukkelijk worden bepaald.

15. Klachten: Op straffe van nietigheid dient elke klacht per aangetekende brief ter kennis worden gebracht binnen 8 kalenderdagen na kennisgeving van betreffende levering, prestatie, rapport e.d.m. aan BCD Services BV. Elke factuur die niet binnen 8 kalenderdagen wordt geprotesteerd, wordt geacht te zijn aanvaard door de klant. Een klacht onderbreekt de betalingstermijn niet. Elke klacht dient grondig gemotiveerd worden en duidelijk omschreven. De opdrachtgever aanvaardt dat in geval een klacht tijdig en regelmatig wordt ontvangen en de vervanging of rechtzetting ervan door ons is mogelijk dat deze zal geschieden zonder dat schadevergoeding kan worden gevorderd.

16. Afwijkingen van onderhavige voorwaarden zijn BCD Services slechts tegenstelbaar in geval van uitdrukkelijk afwijkend geschrift. In geval van interpretatie dient te geschieden zal dit gebeuren met inachtneming van onze algemene voorwaarden en vervolgens volgens het gemeen recht. Indien een rechtbank van oordeel is dat een bepaalde clausule zou dienen en kunnen gematigd worden dient dit te gebeuren op die wijze dat het beginsel dat overeenkomsten tussen partijen tot wet strekken in acht genomen wordt en derhalve kan een clausule niet zonder uitwerking zijn behoudens in geval van nietigheid of uitdrukkelijke afstand ervan. De nietigheid van een beding resulteert niet in de nietigheid van de overeenkomst en laat de overige bedingen onverlet.

17. De ondertekenaar die tekent namens en voor rekening van de opdrachtgever wordt verondersteld handtekeningbevoegdheid te hebben of in elk geval uitdrukkelijk mandaat te hebben om de opdrachtgever te verbinden, bij gebreke waarvan deze op solidaire wijze als verbonden zal worden beschouwd.

18. Elke partij sluit hierbij enige buitencontractuele aansprakelijkheid die verband houdt met de totstandkoming, uitvoering en beëindiging van deze overeenkomst uit en garandeert dat haar verbonden personen deze uitsluiten ten aanzien van elke andere partij en de bestuurders, medewerkers, aandeelhouders en rechtstreekse of onrechtstreekse hulppersonen van zulke andere partij en diens verbonden personen en dit in de ruimste mate toegelaten door de wet (met inbegrip van zware fout).  

19. Voor geschillen tussen partijen zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Oost-Vlaanderen, afdeling Gent bevoegd. Alle geschillen voortvloeiend uit de interpretatie of de toepassing van de overeenkomst worden uitsluitend beheerst door het Belgische recht.

20. BCD Services BV verwerkt de persoonsgegevens van klanten in overeenstemming met de privacyverklaring van BCD Services BV, zoals beschikbaar op haar website. De privacyverklaring beschrijft op een gedetailleerde wijze hoe BCD Services als verwerkingsverantwoordelijke met persoonsgegevens omgaat alsook de rechten van de betrokkenen inzake hun persoonsgegevens.

BIJZONDERE VOORWAARDEN ASBESTINVENTARISATTESTEN

1. Voor asbestinventarisattesten dienen er volgens het inspectieprotocol asbestinventarisatie voor bepaalde asbestverdachte toepassingen de nodige staalnames uitgevoerd te worden. Indien de opdrachtgever dergelijke staalname niet toelaat, zal de asbestverdachte toepassing in het asbestinventarisattest worden beschouwd als asbesthoudend. BCD Services BV kan hiervoor desgevallend niet verantwoordelijk gesteld worden. In de offertes voor asbestinventarissen zit een aantal stalen in de prijs inbegrepen. Indien meer stalen voor analyse worden genomen tijdens de inspectie van het pand, worden deze afzonderlijk in rekening gebracht tegen een meerprijs van 48,4 EUR (incl. BTW). BCD Services BV beschikt over ladders waarmee veilig gewerkt kan worden tot een werkhoogte van 3,5 m te meten vanaf een vaste ondergrond. Aanwezige asbest(verdachte) toepassingen die hoger gelegen zijn worden niet bemonsterd. Met uitzondering van asbestcementen buitenschiltoepassingen, zal een beperkingsfiche aangemaakt worden, tenzij de opdrachtgever een gekeurde stelling of hoogtewerker met bediener ter beschikking kan stellen.

2. Indien de bruto inspectieoppervlakte van het te inspecteren gebouw groter is dan de opgegeven oppervlakte bij de offertevraag, zal een supplement aangerekend worden in overeenstemming met de grotere oppervlakte.            

3. Aansprakelijkheid: Onze aansprakelijkheid is uitsluitend betrokken indien schade wordt teweeg gebracht door een manifest foutieve handelswijze bij de uitvoering van de aanvaarde opdracht. De aansprakelijkheid is in elk geval beperkt tot de rechtstreeks veroorzaakte schade en kan nimmer meer bedragen dan het totaal gefactureerde bedrag voor uitvoering van de betreffende opdracht waarbij elke opdracht op zich beschouwd wordt zelfs als deze deel uitmaakt van een groter geheel. Indien de tussenkomst van onze verzekeraar betrokken is en deze een schadegeval aanvaardt is de vergoedbare schade maximaal gelijk aan het bedrag dat door de verzekeraar wordt betaald. Geen enkele aansprakelijkheid kan ten onze laste worden gelegd wegens het niet of onvoldoende verzekerd zijn. Indien de klant in gebreke is gebleven uiterlijk binnen de 3 werkdagen na vaststelling van het schadegeval hiervan bij aangetekend schrijven aan BCD Serivces BV kennis te geven is iedere vergoeding uitgesloten. De vrijstelling of franchise valt eveneens ten laste van de opdrachtgever, behoudens indien de opdrachtgever kan aantonen dat er sprake is van een manifest foutief handelen, met uitdrukkelijke uitsluiting van onzorgvuldigheid, van BCD Services BV. Dit beding geldt zonder afbreuk te doen aan de wettelijke aansprakelijkheid van de onderneming bij overlijden of lichamelijk letsel van de consument ten gevolge van een doen of nalaten van de onderneming. Specifiek voor asbestinventarisattesten geldt dit beding zonder afbreuk te doen aan de aansprakelijkheid van de ADI volgens de inspanningsverplichting zoals opgenomen in het inspectieprotocol.

BIJZONDERE VOORWAARDEN CODEXINVENTARISSEN

1. De uitvoering van de door BCD Services verleende diensten heeft enkel en alleen betrekking op de zichtbare en bereikbare elementen van de te controleren toestellen, uitrustingen, installaties, terreinen of gebouwen.                           

2. Indien door de opdrachtgever geopteerd wordt om het onderzoek destructief of licht destructief uit te voeren, kan BCD Services nooit aansprakelijk gesteld worden ten gevolge van schade aan het gebouw die haar oorzaak vindt in het uitvoeren van destructieve onderzoekshandelingen.

3. deskundige kan asbest staalnames uitvoeren tot op een hoogte van circa 3,5 meter. Wanneer er staalanalyses dienen uitgevoerd te worden op onbereikbare plaatsen, dient de opdrachtgever de nodige arbeidsmiddelen hiervoor te voorzien.            

4. Op vraag van de klant kunnen PAK analyses op teer en asfalt uitgevoerd worden, deze worden afzonderlijk in rekening gebracht.

BIJZONDERE VOORWAARDEN VOOR STABILITEIT

1. De opdrachtgever geeft middels onderhavige overeenkomst aan de uitvoerder de opdracht om de stabiliteitsstudie uit te voeren overeenkomstig de aan de uitvoerder door de opdrachtgever dan wel door diens architect overgemaakte bouwplannen én resultaten van de diepsonderingen met betrekking tot de bouwwerken zoals hierboven nader omschreven. De taak van de uitvoerder neemt een aanvang bij de start van de verwezenlijking van het bouwproject, en met name bij de ontvangst van alle benodigde documenten van de opdrachtgever. De Opdrachtgever zal de uitvoerder alle door hem gevraagde documenten kosteloos ter beschikking stellen teneinde hem in de mogelijkheid te stellen zijn taak volgens de regels van de kunst en in overeenstemming met de bestaande regelgeving uit te voeren.             

2. Na de ontvangst van de bouwplannen (in digitale vorm aan te leveren) én de resultaten van de diepsonderingen vanwege de opdrachtgever of van de architect, zal door de uitvoerder worden aangevat met de stabiliteitsstudie.           

3. De Werkzaamheden van de uitvoerder omvatten:      

3.1. Het berekenen en dimensioneren van alle structurele elementen, van funderingen (kelder) tot en met dak. Hierin zijn volgende elementen begrepen : de berekeningen voor de ringbalken, dragende betonbalken, stalen poutrellen, lintelen, betonkolommen, stalen kolommen, studie van de vloeren (op te geven door de architect welk type vloer wordt gebruikt (predallen/ribben en potten/gewelven/...)

3.2. Een uitgewerkt funderingsplan (kelderplan). Indien er reeds een bestaande fundering is: controle van de bestaande fundering. Deze is echter enkel mogelijk indien de opdrachtgever voor alle nodige technische gegevens zorgt (breedte/diepte/hoogte/materiaal/wapening) en deze visueel zichtbaar maakt voor controle. Bij gebrek hieraan zal een nieuw funderingsplan dienen opgemaakt te worden door de uitvoerder.              

3.3. Voor elementen in gewapend beton: opmaak van bekistings- en wapeningsplannen (digitaal), met inbegrip van de wapeningsborderellen.

3.4. Werfbezoeken met betrekking tot de stabiliteit (minimum 72 uur op voorhand te verwittigen, en steeds in samenspraak met architect en aannemer) alsook dossierbespreking voorzien. In de basisofferte is er geen permanent werftoezicht voorzien. Bijkomende werfvergaderingen (op vraag van aannemer-bouwheer-architect worden verrekend aan EUR 175,00 excl. BTW per werfvergadering.

3.5 Aflevering van de studie in digitale vorm. Opmerking : De opdrachtgever dient steeds te zorgen voor de grondsondering. De opgegeven prijs voor de stabiliteitsstudie  is afhankelijk van de resultaten van de grondsondering die nog niet gekend is op het ogenblik van de offerte en de ondertekening van onderhavige overeenkomst. Indien, ingevolge de resultaten van de grondsondering, de funderingen op palen of putten moeten uitgevoerd worden zal hiervoor een meerprijs worden aangerekend bovenop de hiervoor opgegeven prijs. Onvoorziene wijzigingen of herzieningen aan de studie ingevolge wijziging van de bouwplannen, de concrete uitvoering of de gebruikte materialen, zullen steeds in regie worden aangerekend aan 85 € /uur excl. BTW. Teneinde de berekeningen te maken, dient de uitvoerder te beschikken over een termijn van ongeveer 5 weken, zonder dat deze termijn echter bindend is en zonder dat deze zal kunnen afgedwongen worden en/of aanleiding zal kunnen geven tot enige schadevergoeding bij overschrijding van deze termijn door de uitvoerder. De opdrachtgever dient steeds de volledig afgewerkte studie af te wachten alvorens de bouwwerken aan te vangen en verbindt er zich toe de afgewerkte studie over te maken aan diens architect. Indien er enige wijziging in de bouwplannen zou aangebracht worden, dan dient de uitvoerder onmiddellijk verwittigd te worden en dienen controles en herberekeningen te worden uitgevoerd. De opdrachtgever dient de benodigde tijdsduur voor het uitvoeren van controle en herberekening – die eveneens ongeveer 5 weken bedraagt, zonder dat deze termijn echter bindend kan zijn – uitdrukkelijk te aanvaarden ten einde tot een correct resultaat te komen. Controles en herberekeningen ingevolge wijziging in de bouwplannen zullen uitgevoerd tegen meerprijs in regie. De opgegeven uitvoeringstermijnen, zijn dus steeds louter indicatief en in geen geval kan een vertraging in de aanvang of uitvoering van de werken, om welke reden ook, aanleiding geven tot annulering / verbreking van de overeenkomst door de opdrachtgever en tot enige schadevergoeding aanleiding geven in hoofde van de uitvoerder. Bij overmacht (zoals o.m. stakingen, beschadiging of vernieling van onze gebouwen of uitrusting, onvoorziene overheidsbeslissingen, netwerkproblemen, oorlog, edm..) behoudt de uitvoerder zich steeds het recht voor de overeenkomst van haar zijde als vervallen te beschouwen en dit zonder dat de opdrachtgever hiervoor aanspraak zal kunnen maken op enige vorm van schadevergoeding jegens de uitvoerder.

4. Taak en informatieplicht van de opdrachtgever: De opdrachtgever verbindt er zich toe aan de uitvoerder alle nodige gegevens  ter beschikking te stellen, ten einde de uitvoerder in staat te stellen en toe te laten een correcte stabiliteitsstudie uit te voeren. De opdrachtgever of in voorkomend geval diens architect zal daarbij minstens de volgende niet exhaustief vermelde gegevens ter beschikking stellen : de volledige bouwplannen in digitale vorm (.dwg), de resultaten van de diepsonderingen, gegevens nopens eventueel op het dak te plaatsen zonnepanelen edm.. waaruit met zekerheid door de uitvoerder kan worden afgeleid op welke wijze er wordt gebouwd en welke materialen worden gebruikt. De opdrachtgever verbindt er zich verder uitdrukkelijk toe eventuele wijzigingen aan de bouwplannen, dan wel wijzigingen aan de gebruikte materialen en/of toegepaste technieken van de woning/gebouw onmiddellijk schriftelijk mee te delen aan de uitvoerder ten einde de berekeningen te controleren en eventueel nieuwe berekeningen te maken en aldus tot een correcte berekening overeenkomstig de regels van de kunst te komen. Het naderhand plaatsen van zonnepanelen op de dakbedekking zonder dat hiervan gewag gemaakt werd voor de berekeningen, kan een grote invloed hebben op de stabiliteit. De uitvoerder zal geen enkele aansprakelijkheid kunnen dragen indien hem dit niet werd meegedeeld. De opdrachtgever wordt uitdrukkelijk gewezen op zijn informatieplicht om de juiste en volledige gegevens ter beschikking te stellen van de uitvoerder. De uitvoerder is in geen geval verantwoordelijk voor de juistheid van de hem door de opdrachtgever of door diens architect verstrekte informatie. De opdrachtgever draagt daartoe de uitsluitende verantwoordelijkheid. De opdrachtgever is verder ook gehouden de uitvoerder uiterlijk 15 dagen voor de start van de werken schriftelijk (per E-mail of per aangetekende zending) te verwittigen van de geplande aanvang van de werken. De opdrachtgever erkent uitdrukkelijk de uitsluitende verantwoordelijkheid te dragen voor alle aan de uitvoerder door hemzelf of door diens architect overgemaakte bouwplannen op basis waarvan de uitvoerder de stabiliteitsberekeningen verricht. De taak en verplichtingen van de uitvoerder gaan niet verder dan, en zijn beperkt tot, de stabiliteitsstudie op basis van alle hem verstrekte gegevens. Deze taak en verplichtingen worden door onderhavige overeenkomst geenszins uitgebreid noch expliciet, noch impliciet.

5. Verzekering: De uitvoerder heeft zijn beroepsaansprakelijkheid verzekerd bij een erkende verzekeringsmaatschappij. De aansprakelijkheid van de uitvoerder zal in alle gevallen steeds uitdrukkelijk beperkt zijn tot de dekking verleend door hogervermelde verzekeraar van de uitvoerder. In het geval van een aansprakelijkheidsvordering jegens de uitvoerder zal de schadevergoeding derhalve nooit meer kunnen bedragen dan de verleende dekking door hogervermelde verzekeraar.

6. Aansprakelijkheid: De prestaties van de uitvoerder zijn uitsluitend gesteund op de hem door de opdrachtgever (of in voorkomend geval door diens architect) overgemaakte bouwplannen, sonderingen en andere verstrekte gegevens. De opdrachtgever draagt de volledige verantwoordelijkheid voor aan de uitvoerder verstrekte gegevens benodigd voor de stabiliteitsstudie. De opdrachtgever zal de uitvoerder steeds schriftelijk in kennis dienen te stellen van eventuele wijzigingen aan de bouwplannen, de gebruikte materialen, plaatsingen van zonnepanelen edm. In het geval de opdrachtgever de uitvoerder hiervan niet in kennis zou stellen, dan zal de uitvoerder hiervoor op geen enkele wijze aansprakelijk kunnen gesteld worden. De uitvoerder draagt echter geen enkele verantwoordelijkheid voor het naleven van de stabiliteitsberekeningen door de opdrachtgever, behoudens in het geval dat de fout daartoe bij de uitvoerder zelf zou liggen.

7. Beëindiging of verbreking van de overeenkomst: De opdrachtgever heeft de mogelijkheid om onderhavige overeenkomst zonder motivering ten allen tijde te verbreken overeenkomstig art. 1794 B.W. echter onder de hierna volgende bepalingen en mits betaling van een schadevergoeding aan de uitvoerder. De beëindiging van de overeenkomst dient op straffe van ongeldigheid aan de uitvoerder ter kennis gebracht te worden door middel van een aangetekend schrijven mét ontvangstmelding. Indien de opdrachtgever een einde stelt aan onderhavige overeenkomst strekkende tot het uitvoeren van de opdracht alvorens de uitvoerder met de uitvoering is aangevangen (lees : alvorens prestaties werden geleverd), zal de opdrachtgever, aan de uitvoerder een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 25% verschuldigd zijn, berekend op het totale ereloon voor het project zoals overeengekomen als vergoeding voor reeds gemaakte kosten en geleden schade bestaande uit het gederfde ereloon. In het geval de opdrachtgever een einde stelt aan onderhavige overeenkomst lopende de uitvoering ervan en de uitvoerder aldus reeds prestaties heeft geleverd, betaalt de opdrachtgever het ereloon voor de uitgevoerde prestaties en een vergoeding voor gerechtvaardigde kosten en geleden schade die minimaal 40% bedraagt van het ereloon verschuldigd van het resterend saldo van de opdracht. De uitvoerder kan zijn opdracht beëindigen, zonder afbreuk te doen van zijn recht op schadevergoeding, indien de opdrachtgever, de architect, de aannemer(s) of om het even welke intervenant in het bouwproces de vervulling van de taak van de uitvoerder belemmert of de opdrachtgever zijn taken niet nakomt en/of in het bouwproces door om het even welke intervenant grove fouten begaan wordt.  De uitvoerder kan zijn opdracht beëindigen, zonder afbreuk te doen van zijn recht op schadevergoeding, indien de opdrachtgever de vervulling van zijn taak belemmert:

·         indien nagelaten wordt de uitvoerder alle benodigde gegevens te bezorgen;

·         indien de uitvoerder vaststelt dat er gegevens worden achtergehouden;

·         indien de coördinator bij controle vaststelt dat er wijziging in de uitvoering der werken in de ruimste zin van het woord zijn gebeurd en hij hiervan niet in kennis werd gesteld;

·         indien men weigert de stabiliteitsstudie na te leven;

·         indien de uitvoerder niet toegelaten wordt tot de werf en de omgeving ervan te bezoeken en te onderzoeken;

Bij niet naleving van de betalings- of andere voorwaarden van de uitvoerder behoudt deze zich steeds uitdrukkelijk het recht voor de uitvoering van de overeenkomst éénzijdig op te schorten of deze te verbreken, zonder dat de opdrachtgever op enige wijze  aanspraak zal kunnen maken op enige schadevergoeding vanwege de uitvoerder en onverminderd het recht van de uitvoerder op schadevergoeding vanwege de opdrachtgever zoals hierboven uiteengezet. De verbreking van de overeenkomst door de uitvoerder zal voorafgegaan worden door een aangetekend schrijven met de redenen voor de verbreking. De verbreking treedt in werking de dag na verzending van dit schrijven door de uitvoerder. De verbreking ontlast vanaf de dag van verbreking de uitvoerder van al zijn taken en verplichtingen voortspruitend uit deze overeenkomst. De uitvoerder mag zijn opdracht als beëindigd beschouwen zo de opdrachtgever zou ophouden te bestaan, in geval de opdrachtgever afziet van de verdere uitvoering van het project, de opdrachtgever zijn bouwproject overdraagt of in geval van overlijden van opdrachtgever. De uitvoerder behoudt in dat geval diens recht op schadevergoeding jegens de opdrachtgever overeenkomstig de bepalingen hierboven beschreven.

BIJZONDERE VOORWAARDEN EPB

1. De aangifteplichtige geeft middels onderhavige overeenkomst aan de verslaggever opdracht om de EPB-aangifte op te maken conform de uitgevoerde werken en dit alles op de wijze en volgens modaliteiten conform de energiedecreten en uitvoeringsbesluiten van de bevoegde overheidsinstantie. De aangifteplichtige en de verslaggever gaan de verbintenis aan om de verplichting na te komen welke door het Energiedecreet en de uitvoeringsbesluiten en door de bepalingen van huidige overeenkomst aan hen zijn toevertrouwd. 

2. Verplichting van de aangifteplichtige: De aangifteplichtige verbindt zich ertoe aan de verslaggever alle nodige gegevens en documenten ter beschikking te stellen, desgevallend via tussenkomst van verschillende participanten in het bouwproces, ten einde de verslaggever in staat te stellen en toe te laten een EPB eindaangifte op te stellen conform de uitgevoerde werken.

3. Verplichting van de verslaggever: De verslaggever berekent voorafgaand aan de start der werken of het voorontwerp als het project voldoet aan de vereiste energieprestaties conform de vergunningsdatum aanvraag voor het project. Bij deze controleberekening gaat hij na of het ontwerp met de voorziene materialen en installaties voldoet. Indien de gestelde eisen niet gehaald worden dan zal hij dit verplicht melden aan de aangifteplichtige en aan de architect. De verslaggever zal verder telkens een niet bindend advies opstellen teneinde de studie bij te sturen conform de vooropgestelde eisen. De aangifteplichtige zal uiteindelijk de beslissing nemen om te voldoen aan de EPB-eisen en de eventuele noodzakelijke bijsturingen.    

4. Aansprakelijkheid: De verslaggever is verantwoordelijk voor een correcte rapportering van de feitelijke toestand, op basis van de aan hem aangeleverde stukken. Hij draagt echter geen verantwoordelijkheid voor het naleven van de EPB-eisen, noch voor het tijdig indienen van de EPB eindaangifte of uitstelverklaring door de aangifteplichtige. De aangifteplichtige is gehouden de verslaggever te vrijwaren voor alle boetes, burgerrechtelijke gevolgen en schade die als gevolg van de miskenning van de wettelijke en reglementaire verplichtingen en bepalingen inzake het Energiedecreet en de uitvoeringsbesluiten ten laste van de verslaggever gelegd zouden worden.

5. Beëindiging van de overeenkomst: Indien de aangifteplichtige een einde stelt aan de overeenkomst, betaalt hij de verslaggever het ereloon voor de uitgevoerde prestaties en een vergoeding voor gerechtvaardigde kosten en geleden schade die minimaal 25% bedraagt van het ereloon verschuldigd van het resterend saldo van de opdracht.         

6. Rapportering: Een energiestudie wordt opgesteld op basis van de door de overheid beschikbaar gestelde software. Resultaten voortvloeiend uit de berekeningen kunnen afwijkend zijn van de werkelijke verbruiken of waarden, echter kan de verslaggever hiervoor niet verantwoordelijk gesteld worden.

7. Ventilatieverslaggeving: Ventilatieverslaggeving, noodzakelijk in het kader van de bijkomende wetgeving omtrent EPB, is niet in deze offerte voorzien. De opdrachtgever duid een ventilatieverslaggever aan, die alle nodige stukken in het kader van EPB zal aanleveren.

BIJZONDERE VOORWAARDEN VENTILATIEVERSLAGGEVNG

1. De aangifteplichtige geeft middels onderhavige overeenkomst aan de verslaggever opdracht om de ventilatie -aangifte op te maken conform de uitgevoerde werken en dit alles op de wijze en volgens modaliteiten conform de energiedecreten en uitvoeringsbesluiten van de bevoegde overheidsinstantie.

2. De aangifteplichtige en de verslaggever gaan de verbintenis aan om de verplichting na te komen welke door het Energiedecreet en de uitvoeringsbesluiten en door de bepalingen van huidige overeenkomst aan hen zijn toevertrouwd.               

3. Verplichting van de aangifteplichtige: De aangifteplichtige verbindt zich ertoe aan de verslaggever alle nodige gegevens en documenten ter beschikking te stellen, desgevallend via tussenkomst van verschillende participanten in het bouwproces, ten einde de verslaggever in staat te stellen en toe te laten een ventilatieverslag op te stellen conform de uitgevoerde werken.

4. Alle openingen dienen voldoende vrijgemaakt of vrij te zijn om metingen te kunnen uitvoeren. Eventuele boetes ten gevolge van geen of onvoldoende ruimte om te meten kunnen verslaggever niet ten laste gelegd worden.           

5. Verplichting van de verslaggever: De verslaggever voorziet voorafgaand aan de start der werken een ventilatie voorontwerp van toepassing bij het project, conform de vergunningsdatum en geldende regelgeving. Indien de gestelde eisen niet gehaald worden dan zal hij dit verplicht melden aan de aangifteplichtige en aan de architect. De verslaggever zal verder telkens een niet bindend advies opstellen teneinde de studie bij te sturen conform de vooropgestelde eisen. De aangifteplichtige zal uiteindelijk de beslissing nemen om te voldoen aan de EPB-eisen en de eventuele noodzakelijke bijsturingen.

6. Aansprakelijkheid: De verslaggever is verantwoordelijk voor een correcte rapportering van de feitelijk toestand, op basis van de aan hem aangeleverde stukken. Hij draagt echter geen verantwoordelijkheid voor het naleven van de EPB-eisen, noch voor het tijdig indienen van de EPB eindaangifte of uitstelverklaring door de aangifteplichtige. De aangifteplichtige is gehouden de verslaggever te vrijwaren voor alle boetes, burgerrechtelijke gevolgen en schade die als gevolg van de miskenning van de wettelijke en reglementaire verplichtingen en bepalingen inzake het Energiedecreet en de uitvoeringsbesluiten ten laste van de verslaggever gelegd zouden worden.

7. Beëindiging van de overeenkomst: Indien de aangifteplichtige een einde stelt aan de overeenkomst, betaalt hij de verslaggever het ereloon voor de uitgevoerde prestaties en een vergoeding voor gerechtvaardigde kosten en geleden schade die minimaal 25% bedraagt van het ereloon verschuldigd van het resterend saldo van de opdracht.         

8. Rapportering: Een energiestudie wordt opgesteld op basis van de door de overheid beschikbaar gestelde software. Resultaten voortvloeiend uit de berekeningen kunnen afwijkend zijn van de werkelijke verbruiken of waarden, echter kan de verslaggever hiervoor niet verantwoordelijk gesteld worden.

 
BIJZONDERE VOORWAARDEN VEILIGHEIDSCOÖRDINATIE

1. Het betreft een opdracht tot coördinatie van de veiligheid tijdens het ontwerp en (of) de verwezenlijking van de werken bedoeld in de preambule van deze offerte. Deze opdracht van veiligheidscoördinatie omvat alle coördinatietaken bepaald bij artikel 22 van de wet van 4 augustus 1996 in verband met het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk (BS van 18 september 1996). In toepassing van de bepalingen van voornoemd artikel 22 heeft de coördinator inzonderheid als opdracht:

·         de uitvoering van de algemene beginselen inzake preventie en veiligheid bij de planning van de verschillende werken, werkfazen en de geraamde duur voor de uitvoering van deze werken en werkfazen coördineren;

·         de toepassing verzekeren van de maatregelen waardoor de verschillende aannemers, enerzijds, de algemene en bijzondere beginselen van preventie en coherente wijze kunnen toepassen en anderzijds, het veiligheids- en gezondheidsplan kunnen naleven;

·         de samenwerking tussen de aannemers, de wederzijdse informatie en de coördinatie van hun werkzaamheden organiseren, met het oog op de bescherming van de werknemers en de preventie van beroepsrisico’s op de bouwplaats;

·         de controle op de juiste toepassing van de werkprocedures coördineren.

2. Opdrachten van de coördinator: De coördinator voert zijn taak uit zoals beschreven in het KB van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen. Zijn tussenkomst situeert zich dus hoofdzakelijk op het vlak van:

·         opstellen van een veiligheids- en gezondheidsplan (ontwerp – uitvoering) openen van een coördinatiedagboek of bij werken < 500 m2 het schriftelijk mededelen van eventuele opmerkingen;

·         opstellen van een postinterventiedossier, op basis van de verkregen documenten. Indien er geen gegevens bezorgd worden aan de coördinator zal het PID worden opgemaakt, ter aanvulling van ontbrekende gegevens door opdrachtgever;

·         de werfinrichting;

·         de werforganisatie;

·         de opeenvolging en samenloop van de activiteiten;

·         de wijzigingen of aanvullingen die na de beëindiging van het ontwerp hieraan nog tijdens de uitvoering worden aangebracht;

·         alsook het openen, bijhouden en aanpassen van de coördinatie-instrumenten met betrekking tot deze activiteiten.

3. De coördinator moet voldoende op de bouwplaats aanwezig zijn om de coördinatie te verzekeren.De aanwezigheid van de coördinator op de bouwplaats is verplicht tijdens de kritieke fasen (uitvoering van werken met bijzondere gevaren / tijdstippen waarop overleg noodzakelijk is.)    

4. Om de coördinator in de mogelijkheid te stellen zijn opdracht te vervullen, ziet de opdrachtgever erop toe dat de coördinator:

·         betrokken wordt bij alle etappes van verwezenlijking van het bouwwerk;

·         alle informatie krijgt die nodig is voor de uitvoering van zijn opdrachten, uitgenodigd wordt op de vergaderingen, georganiseerd door de bouwdirectie belast met de verwezenlijking of de bouwdirectie belast met de controle op de verwezenlijking, en alle door deze bouwdirectie uitgevoerde studies ontvangt binnen een termijn die hem toelaat zijn opdrachten uit te voeren.

5. De coördinator verbindt zich ertoe alle opdrachten die hem uit hoofde van deze offerte worden toevertrouwd, tijdig en correct te vervullen. Er kan beroep gedaan worden om onderaannemers die instaan voor de opvolging en uitwerking van de veiligheid coördinatie, conform de voorziene wetgeving.

6. De coördinator verbindt zich ertoe zijn opdracht aan te vangen van bij de start van het project. Indien de opdrachtgever om een of andere reden het begin van de werken uitstelt, stelt hij de coördinator hiervan zo spoedig mogelijk en ten minste 5 kalenderdagen vóór de oorspronke¬lijk voorziene startdatum van de werken in kennis.              

7. Zijn opdracht neemt een einde bij de overdracht van het geactualiseerde veiligheids-en gezondheidsplan, het geactualiseerde coördinatiedagboek/samenvatting schriftelijke opmerkingen en het postinterventiedossier aan de opdrachtgever. Deze overdracht gebeurt bij het einde der werken en wordt vastgesteld in een proces-verbaal dat de coördinator bij het postinterventiedossier voegt.

BIJZONDERE VOORWAARDEN BLOWEDOORTESTS

1. Deze overeenkomst omvat volgende diensten en/of attesten:

·         Uitvoeren van een blowerdoortest: meting bij onder- en bij overdruk van het gebouw in zijn totaliteit;

·         Berekening van het debiet en het aantal luchtwisselingen;

·         Opsporen van grote luchtlekken: lokalisatie van kieren en openingen waar het gebrek in de luchtdichtheid zich manifesteert;

·         Gebruik van apparatuur, materiaal, werkuren en verplaatsing;

·         Opmaken van een proefverslag;

·         Attest kwaliteitskader.

2. Niet inbegrepen is:

·         Het aanbrengen van verbeteringen aan de luchtdichtheid;

·         Voorafgaandelijke werfbezoek(en).

3. De meting wordt uitgevoerd met een erkend blowerdoortoestel, bij voorkeur in te bouwen in de meest luchtdichte opening. Gewenste afmetingen: een opening van minimaal 70 cm en maximaal 130 cm breedte en minimaal 115 cm en maximaal 240 cm hoogte. De diepte (dikte) van de openingen dient minstens 2,5 cm te zijn. De apparatuur bestaat in wezen uit een geijkte ventilator met regelbare snelheid waarmee een onder- of overdruk wordt opgebouwd van 50 Pa. Door omrekening kan het luchtvolume en het aantal luchtwisselingen per uur worden berekend. Maximaal debiet: 8.500 m³ /uur per ventilator.

4. Belasting van het gebouw: De bij de meting uitgeoefende luchtdrukken van ±25 tot ±70 Pa stemmen overeen met de winddruk uitgeoefend op het gebouw bij windsnelheden tussen 5 en 12 m/s (15 tot 35 km/u of 3 tot 7 Beaufort). 50 Pa stemt overeen met 5 mm waterkolom; 1 m² gebouwoppervlak wordt belast met 5 kg.

5. Meetresultaten: Conform het lastenboek worden volgende meetresultaten berekend:

·         het aantal luchtwisselingen per uur van het verwarmde volume bij een proefdruk van 50 Pa (n50 in 1/h);

·         de v50-waarde (in m³/uur/m²);

·         de totale luchtvolumestroom per uur bij 50 Pa.

6. Becommentariëring van de luchtlekken: Voor verder onderzoek wordt het te testen gebouwdeel onderworpen aan een onderdruk van 50Pa.            

7. NBN D50-001 en NBN EN 13829: Voor een geldige meting met bewijskracht is het belangrijk de planning van de uitvoering van de bouwwerkzaamheden en het ogenblik van de meting op elkaar af te stemmen.  Het gebouw moet zich in een toestand bevinden die in sterke mate overeenstemt met de normale gebruikstoestand. Alle bouwonderdelen en bouwelementen die een duidelijke invloed hebben op de luchtdichtheid, moeten aangebracht zijn:

·         De pleister op massieve buitenmuren moet aangebracht zijn.

·         De luchtdichtingslaag moet aangebracht zijn bij de lichte constructies.

·         De bouwelementen moeten luchtdicht op elkaar aangesloten zijn (buitenschrijnwerk).

·         Alle doorboringen in de gebouwschil voor elektriciteit, sanitair, CV, verluchting enz. moeten uitgevoerd zijn.

·         Geen tijdelijke fixaties: schrijnwerk, luiken, platen en dergelijke horen permanent gefixeerd te zijn.

Daartegenover staat dat de test mogelijk kan worden uitgevoerd onafhankelijk van de volgende bouwwerkzaamheden:

·         aanbrengen van buitenbepleistering, al dan niet op gevelisolatie, gevelsteen, gevelbekleding, etc.;

·         aanbrengen van vloerisolatie, chape en vloerbekleding;

·         inbouwen van sanitair en toebehoren, op voorwaarde dat de doorboringen reeds werden aangebracht;

·         montage van stopcontacten en dergelijke, indien deze niet in de luchtdichte schil ingebouwd worden.

8. Randvoorwaarden voor een meting met het oog op het aanbrengen van verbeteringen: Alle plaatsen, waarvan op basis van ervaring kan vermoed worden dat ze aanleiding kunnen geven tot belangrijke luchtlekken, moeten nog bereikbaar zijn, opdat na uitvoering van de test nog verbeteringen zouden kunnen worden aangebracht. Dat betekent dat bij lichte constructies als houtskeletbouw en hellende daken de binnenbekleding en de eventuele tweede isolatielaag in de leidingenspouw nog niet aangebracht mogen zijn.

9. Voorbereidende werken, vooraf uit te voeren door de opdrachtgever: Volgende zaken dienen in orde gebracht te worden vóór de aanvang van de meting:

·         verwijderen van as uit kachels, open haarden, verbrandingsketels, …

·         doven van alle niet-elektrische verwarmingstoestellen;

·         vullen van alle sifons van aflopen; is dit niet mogelijk dient de afloop luchtdicht te worden afgekleed;

·         sluiten (maar niet speciaal afkleven) van alle openingen in de buitenschil die normaal dicht zijn:

o   venster- en deuropeningen;

o   afsluitbare aansluitingen van kachel of open haard;

o   kleppen van brievenbus, dampkap, …

·         sluiten (maar niet speciaal afkleven) van alle binnendeuren, luiken, … die verbinding geven met vertrekken die niet in de meting worden betrokken (onverwarmde kelder, onverwarmde zolders, …)

·         sluiten (maar niet speciaal afkleven) van alle deuren van inbouwkasten en dergelijke die normaal gesloten zijn;

·         volledig afdichten van toe- en afvoeren in de buitenschil van de mechanische verluchting- of luchtverwarmingsinstallatie;

·         openen van de binnendeuren tussen alle vertrekken die in de meting worden betrokken;

·         berekenen van het netto volume van de delen van het gebouw die gemeten worden.

10. Op de dag van de meting dienen alle te meten lokalen vrij toegankelijk te zijn en voldoende verlicht gedurende de volledige duur van de meting. Er dient een elektrische aansluiting 220V voor 1000 watt per ventilator aanwezig te zijn. Voor het lokaliseren van luchtlekken in hoge lokalen dient een ladder aanwezig te zijn. Het dak moet toegankelijk zijn. Regen en/of vocht op daken en muren kunnen de testresultaten beïnvloeden. Voor de nauwkeurigheid is het belangrijk dat de test wordt uitgevoerd bij windsnelheden onder 4 Beaufort.          

11. Indien de blowerdoortest niet kan doorgaan omdat de constructie zelf nog niet voldoende luchtdicht is dan wordt een forfaitaire kost van EUR 150 Excl. BTW aangerekend.

BIJZONDERE VOORWAARDEN RIOOLKEURING


BIJZONDERE VOORWAARDEN VOOR EPC’S

1. De opdrachtgever of klant zorgt ervoor dat het onroerend goed op het moment van de afspraak vlot toegankelijk is: voor zolders en kelders dient, indien nodig, een ladder te worden voorzien indien deze zolders of kelders verwarmd of geïsoleerd zijn. Voor ruimtes met technische installaties (bv. verwarmingsketel, ventilatietoestel, airco) dient erop gelet te worden dat deze niet afgesloten zijn. Dit is voornamelijk het geval voor appartementsgebouwen. Eventueel dient de gebouwverantwoordelijke aanwezig te zijn.

2. Teneinde een correcte score te verkrijgen is de klant ertoe gehouden stipt de gevraagde documenten en bewijsmiddelen aan te leveren teneinde tot een correcte score te komen. Indien deze niet voorhanden zijn zal automatisch gewerkt worden met aannames conform het inspectieprotocol en kan het zijn dat hierdoor slechtere scores bekomen worden dan indien gebruik wordt gemaakt van de correcte gegevens.

BIJZONDERE VOORWAARDEN VOOR PLAATSBESCHRIJVINGEN

1. De uitvoering van de door BCD Services verleende diensten heeft enkel en alleen betrekking op de zichtbare en bereikbare elementen van de te controleren toestellen, uitrustingen, installaties, terreinen of gebouwen.                           

2. Aanwezigheid van beide partijen is verplicht.

3. Tenzij uitdrukkelijk andersluidend overeengekomen wordt de kostprijs voor de plaatsbeschrijving steeds voor de helft gefactureerd aan de huurder en voor de helft aan de verhuurder.

BIJZONDERE VOORWAARDEN VOOR STIKSTOFTOETS

1. De berekeningen voor de opmaak van de stikstoftoets worden gemaakt op basis van de door de opdrachtgever aangeleverde informatie. Daarbij zullen deze gegevens, indien blijkt uit preliminaire berekeningen dat deze noodzakelijk zijn om tot een gunstige beoordeling te komen, ingevoerd worden in de impactscoretool. Het gebruik van deze tool impliceert evenwel geen zekerheid dat het project voldoet aan de vereisten opgelegd door het Stikstofdecreet.

2. Indien zou blijken dat een passende beoordeling nodig zou zijn, zal deze voor zover deze geen deel uitmaakt van de offerte afzonderlijk gefactureerd worden. Daarbij zullen de gegevens ingevoerd worden in de depositietrendtool.            

3. BCD Services voert geen IMPACT modelleringen uit. Indien de opdrachtgever deze zou verlangen dient hij hiervoor een MER deskundige aan te stellen.       

4. Voor MER-plichtige projecten voert BCD Services BV geen stikstoftoetsen uit.